Regelmatig begeleid ik andere schrijvers bij het afwerken of sterker maken van hun manuscript. Vaak zijn dat mensen die via Wisper, NHA, CVA of in mijn atelier al een cursus bij me volgden. Dan ken ik ze al een beetje. Soms ken ik ze ook helemaal niet. Die manuscripten, daar zitten pareltjes bij. Ruwe parels soms. Het is fijn om te helpen schaven.
Is de stap naar een uitgeverij al groot, de stap naar het rechtstreekse publiek is soms nog groter. Niet zelden merk ik dat de uitgeverij de eerste instantie is die het manuscript onder ogen krijgt. Een afwijzing is dan dodelijk, maar jammer genoeg wel waarschijnlijk.
Of men rekent volledig op de mening van vrienden en familie die gewoon te aardig zijn.
In zijn schrijven stelt de schrijver zich kwetsbaar op. En toch is schrijven gedeeltelijk gewoon een techniek die aangeleerd moet worden.
“Ik ben benieuwd of ik talent heb”, dat is iets dat ik van beginnende schrijvers vaak hoor. Alsof je voor de eerste keer aan een piano zou gaan zitten met de woorden: “Benieuwd of ik een goede pianist ben…”
Technieken om je artistiek te uiten moeten aangeleerd worden, zo is dat ook met schrijven.
Maar het is zeker niet verkeerd om er gewoon, uit noodzaak, aan te beginnen. Wel integendeel! Als je ei gelegd is kan je het kritisch gaan bekijken. Niet om het stuk te gooien en er dan maar een nieuw te leggen, maar om eraan te schaven, het te rollen en te kneden. Net als aan verhalen, kan je ook aan eieren schaven en kneden (echt wel).
Heb je nood aan een beetje begeleiding? Kijk dan hier voor meer info.